woensdag 31 december 2008
Lijstjes en lijstjes
Aan het einde van het jaar wordt je op de radio zo ongeveer doodgegooid met lijstjes, overzichten etc. De Top 2000 van Radio2, de Top 101 van Saai Radio, Top Serious Request van 3fm, de Klassieke Top 1000 van Classicfm, de Album Top 1000 allertijden van Veronica en ga zo maar door.
In elke lijst staan ongeveer dezelfde platen, soms in een iets andere volgorde, maar hoe dichter bij de nummer 1, hoe meer ze op elkaar gaan lijken. Dus op de laatste dag van het jaar draait elk station ongeveer de dezelfde platen op dezelfde tijd. (Misschien Classicfm uitgezonderd.)
De echte interessante platen staan in de catacomben van die lijsten, platen die je niet vaak hoort op de radio, one-hitwonders, vage bandjes en dat soort dingen. Veel interessanter om te luisteren en de verhalen erbij te zoeken. Wat doen ze nu, bestaan ze eigenlijk nog etc.
De Top 2000 van Radio2 heeft nu een paar jaar op televisie een broertje, de Top 2000 a gogo. Interessant, want de verhalen achter en de beelden van de hits. Dat levert echt juweeltjes op. Zo was daar de sound-engineer van Thriller, die vertelde over het maken van dat legendarische album en hoe het was om te werken met Michael Jackson.
Hij vertelde over Billy Jean dat er 91(!) mixen gemaakt zijn van dat nummer, voordat werd besloten dat mix no.2 de juiste was. Dat Michael Jackson toch wel een vreemd mens was, maar als muzikant of artiest absoluut uniek. Dat het album eigenlijk Starlight zou gaan heten.
De absolute topper was echter Donna Summer, die vertelde over haar hit State of Independence. Nu was Donna Summer zelf niet zo interessant, maar er waren beelden van een concert dat mij kippenvel bezorgde. Gelukkig is er dan altijd het onvolprezen Youtube en daar stond het natuurlijk ook op. Daarom Donna Summer, the Queen of Disco:
(Overigens, de danspasjes van de achtergrondzangers en danseressen zouden zo uit een gemiddelde schoolvoorstelling van the Simpsons kunnen komen of uit Kinderen voor Kinderen zijn gejat.)
In elke lijst staan ongeveer dezelfde platen, soms in een iets andere volgorde, maar hoe dichter bij de nummer 1, hoe meer ze op elkaar gaan lijken. Dus op de laatste dag van het jaar draait elk station ongeveer de dezelfde platen op dezelfde tijd. (Misschien Classicfm uitgezonderd.)
De echte interessante platen staan in de catacomben van die lijsten, platen die je niet vaak hoort op de radio, one-hitwonders, vage bandjes en dat soort dingen. Veel interessanter om te luisteren en de verhalen erbij te zoeken. Wat doen ze nu, bestaan ze eigenlijk nog etc.
De Top 2000 van Radio2 heeft nu een paar jaar op televisie een broertje, de Top 2000 a gogo. Interessant, want de verhalen achter en de beelden van de hits. Dat levert echt juweeltjes op. Zo was daar de sound-engineer van Thriller, die vertelde over het maken van dat legendarische album en hoe het was om te werken met Michael Jackson.
Hij vertelde over Billy Jean dat er 91(!) mixen gemaakt zijn van dat nummer, voordat werd besloten dat mix no.2 de juiste was. Dat Michael Jackson toch wel een vreemd mens was, maar als muzikant of artiest absoluut uniek. Dat het album eigenlijk Starlight zou gaan heten.
De absolute topper was echter Donna Summer, die vertelde over haar hit State of Independence. Nu was Donna Summer zelf niet zo interessant, maar er waren beelden van een concert dat mij kippenvel bezorgde. Gelukkig is er dan altijd het onvolprezen Youtube en daar stond het natuurlijk ook op. Daarom Donna Summer, the Queen of Disco:
(Overigens, de danspasjes van de achtergrondzangers en danseressen zouden zo uit een gemiddelde schoolvoorstelling van the Simpsons kunnen komen of uit Kinderen voor Kinderen zijn gejat.)
Bij de studio-opname van dit nummer werd een opmerkelijk achtergrondkoor samengesteld.
Het nummer werd geproduceerd door Quincy Jones en Donna Summer vertelt daarover: "Quincy was the man that time. When he just coughed, everybody came crowling out!" Dus Quincy hoestte een keertje en stelde het volgende achtergrondkoor samen: o.a Michael Jackson, Lionel Richie, Dionne Warwick, Quincy Jones, Stevie Wonder, Christopher Cross en Brenda Russell. Noem het maar een koortje.
Het nummer werd geproduceerd door Quincy Jones en Donna Summer vertelt daarover: "Quincy was the man that time. When he just coughed, everybody came crowling out!" Dus Quincy hoestte een keertje en stelde het volgende achtergrondkoor samen: o.a Michael Jackson, Lionel Richie, Dionne Warwick, Quincy Jones, Stevie Wonder, Christopher Cross en Brenda Russell. Noem het maar een koortje.