dinsdag 9 maart 2004
Savignac

Afgelopen weekend was in Parijs één of andere actiegroep bezig om alle reclame's in de metrostation's te bekladden. De reden die zij gaven, was dat het alleen maar opriep tot consumeren en dat je ze niet kon ontwijken. Nu ben ik het met ze eens dat als je op een billboard iets ziet wat je niet leuk, smerig of wat dan ook vindt, je niet weg kan zappen zoals met de televisie. Volgens mij waren het anders globalisten (vroeger heetten ze anti-globalisten, maar ze zijn zelf een produkt van de globalisering).
Dat ze posters bekladden, ok, maar sommigen moesten ook de posters er weer afrukken en slopen etc. Heel jammer. Als vervanging wilden ze daar dan kunst ophangen. Volgens mij heb je dan dezelfde effect, want dat is ook weer voor iedereen anders. Dus dan over een paar jaar een andere actiegroep die de kunst weer staat te bekladden, want het is aanstootgevend, lelijk of zoiets dergelijks. Wie is die actiegroep eigenlijk die voor mij bepaald wat ik mooi vind?
En dat, terwijl in de Parijse Metro vroeger (toen was alles beter) alleen maar juweeltjes hingen van de Affichiste Raymond Savignac. Kijk hier voor juweeltjes, of hier, en ik zal er zelf ook nog een paar posten.



Werkelijk briljant. De originele posters zijn niet te betalen, maar alles bij elkaar kan ook. Een echt coffee-table piece!